Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Tıp Fakültesi Sosyal Pediatri Bilim Dalı Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Ayçiçek Dinçer, zorbalığın çocuklar ve gençler üzerindeki yıkıcı etkilerine dikkat çekti. Dinçer, zorbalığın ergen bireylerin sosyalleştiği okul, okul çevresi ve mahallelerde gözlemlendiğini belirterek, "Bu durum çocukların tam potansiyeline erişmesine engel olabiliyor, hatta hayatına mal olabiliyor" uyarısında bulundu.
3 Tip Zorbalık Tehdit Ediyor
Dr. Öğr. Üyesi Dinçer, zorbalığın üç ana tipi olduğunu açıkladı:
Fiziksel zorbalık: Bireyin karşı bireye fiziki şiddet uygulaması
Sözlü zorbalık: Bireyin görünümüne, becerilerine, ailesine karşı alay etme ve aşağılama
İlişkisel-sosyal zorbalık: Mağdurun sosyal ilişkilerini karalama, dedikodu yayma, gruptan dışlama
"Dijital Zorbalık Çağımızın Yükselen Tehdidi"
Pandemi dönemiyle birlikte dijital zorbalığın arttığını vurgulayan Dinçer, "Dijital zorbalık artık çağımızın yükselen zorbalık türü. İnternetin sınırsız ve kontrolsüz olması gençlere 'sonsuzluk' sağlıyor. Mağdura ait fotoğrafları izinsiz paylaşmak, dedikodu yaymak gibi davranışlar çok hızlı yayılıyor ve kalıcı oluyor" dedi.
Kız Çocukları Siber Zorbalıkta Daha Fazla Mağdur
Zorbalık türlerinin cinsiyetlere göre dağılımına da değinen Dinçer, "Siber zorbalık mağduriyetinde kız çocukları öne çıkıyor. Erkekler daha çok fiziksel, kızlar ise ilişkisel zorbalığa maruz kalıyor" bilgisini paylaştı.
Zorba ve Mağdurun Profili
Dr. Dinçer, zorba ve mağdur profillerini şöyle analiz etti:
Mağdurlar: Dış görünüşünden memnun olmayan, dezavantajlı kesimden gelen, geçmişinde ihmal/istismar olan bireyler
Zorbalar: Dışarıdan "havalı" görünen ancak dürtü kontrolü zayıf, duygu düzenleme becerisi düşük, akademik başarısı zayıf bireyler
"Seyirci Kalmak da Zorbalığı Besliyor"
Zorbalığa seyirci kalan çocukların da zorbanın davranışlarını benimseme eğiliminde olduğunu belirten Dinçer, "Ailelerin 'aman karışma' demesi büyük hata. Bu tutum zorbalığı pekiştiriyor" uyarısında bulundu.
Çözüm: Okul-Aile-Çocuk İş Birliği
Zorbalıkla mücadele için kapsamlı bir plan öneren Dinçer, şu önerilerde bulundu:
Okul müfredatlarına zorbalıkla mücadele eğitimleri eklenmeli
Aileler kesin ama şiddetsiz disiplin uygulamalı
Çocuklar sportif ve sanatsal aktivitelere yönlendirilmeli
Empati becerisi geliştirilmeli
Mağdur çocuklar asla yalnız bırakılmamalı
Yorumlar
Kalan Karakter: